fbpx
Підписатися на розсилку

Lego: найвідоміша данська історія успіху

LEGO — конструктори, які обожнюють діти на всіх континентах

Конструктори LEGO — ледь не найпопулярніші у світі. Різнокольорові кубики, з яких можна будувати свої міста і створювати фантастичні сюжети, обожнюють діти на всіх континентах. Але це і та сама історія, яка дозволила стати відомою людині на ім’я Оле Кірк Крістіансен, звичайнісінькому данцеві.

З чого все почалось

Засновник компанії не любив згадувати про своє дитинство і юність, бо народився в бідній родині. Усе, чого він домігся, — у 18 років став теслею і пішов працювати на завод. Роки йшли, він одружився, у сім’ї один за одним народилися четверо хлопчиків. Здавалося б, сценарій життя відомий наперед. Але ні: у 1932 році через Велику депресію завод, де працював Крістіансен, закрився. А трохи пізніше померла дружина…

Не дуже хороший привід для старту великої імперії іграшок, чи не так? Але Крістіансен перетворив лимони на лимонад. Поміркувавши, данець створив свою справу — заснував невелику компанію, що робила дерев’яні вироби. Переважно його продукція була призначена для домашнього вжитку — це були драбини та прасувальні дошки. А трохи пізніше, завдяки 12-річному синові Готфріду, компанія почала пропонувати покупцям дерев’яні іграшки.

Музей іграшок LEGO — дерев’яні моделі, з яких усе почалось

Назва компанії теж з’явилась не просто так: Крістіансен запропонував кожному із працівників виставити на конкурс свій варіант. Але в підсумку переміг саме його. Знаєте, що означає назва LEGO? Усе просто: Leg і Godt — у перекладі «грати добре». Значно пізніше власник уже відомої компанії дізнався, що LEGO на латині означає «я вчусь» або «я складаю».

Від початку у Крістіансена працювало всього 7 людей. Це були ремісники і майстри роботи з деревом, але вже тоді вони були захоплені своєю справою. Девіз компанії був вивішений на найвидніше місце, щоб усі працівники постійно читали фразу «Тільки найкраще є гідним».

Історія в датах

  • У 1936 році компанія випускала 42 найменування іграшок, але це ще не були знамениті конструктори.
  • На початку 40-х років згоріла фабрика. Її швидко відбудували, а до 1943 року у штаті вже працювало 40 людей.
  • У 1944 році Крістіансен нарешті зареєстрував компанію, назвавши її LegetOjsfabrikken LEGO Billund A/S.
  • У 1947 сталось дещо, що змінило назавжди долю дітища данця. Йдеться про ті самі знамениті пластикові кубики. Головна ідея англійського психолога Гіларі Фішера Пейджа полягала в тім, щоб з однакових кубиків створювати різні конструкції. Нічого не нагадує?

Знамениті рухомі фігурки LEGO

Цю ідею взяв на озброєння Готфрід — усе той самий незмінний помічник свого батька. Тільки в 40-ві роки йому було вже 30. Крім того, хлопець був упевнений у тому, що майбутнє їхньої сімейної компанії саме у виробництві іграшок. Тому LEGO поступово змінила орієнтири, головними стали іграшки із пластику. Для цього була придбана найбільша на той момент у Данії форма для відливання пластика, що коштувала на ті часи надзвичайних 30 тисяч крон. Для розуміння цін — дорогою вважалась іграшка вартістю у 36 крон. Отже, старт був покладений, саме з цієї форми почалась справжня історія успіху.

Злети і падіння

Здавалося б, пластик переміг, кубики випускаються… Але насправді ще довгих 8 років мине, поки Готфрід Крістіансен запатентує ту саму систему, яка стане основою кожного конструктора LEGO. У 1958 році була розроблена система, що дозволяла міцно-міцно з’єднувати між собою кубики і конструкції з них. Ось це і стало першим кроком до панування данських конструкторів у всьому світі.

Трохи раніше, у 1955 році, з’явився перший у компанії LEGO тематичний набір. Це дуже важлива подія, оскільки пізніше в асортименті конструкторів почнуть з’являтись цілі серії, присвячені космосу і мультяшним героям, лицарям і ковбоям, поліції тощо.

Залізниця LEGO

До 60-х років конструктори LEGO продавались здебільшого в Європі, але в 1962 році Готфрід вирішив підкорити США. Цікаво, що для цього йому знадобилась власна авіакомпанія. Забігаючи вперед, можна сказати, що всі витрати окупились, адже американський ринок став надважливим і прибутковим.

Ще один значущий етап у діяльності компанії — поява інструкцій до наборів. Першу з них надрукували у 1964 році. Відтоді в кожному наборі є схема, що дозволяє правильно і швидко зібрати конструкцію, яка обов’язково намальована на коробці. Для поліпшення своїх виробів керівництво компанії завжди звертало увагу на рекламації і на побажання клієнтів. Саме так народилась ідея створення залізниці LEGO.

Майнкрафт від компанії LEGO — серія, яка допомогла відродити популярність

DUPLO і нові фабрики

  • У 1967 році в компанії задумались над конструктором для найменших. Результатом розробок став кубик DUPLO більшого розміру. Цього ж року компанія отримала першу міжнародну премію, але не в себе на батьківщині, а в Люксембурзі.
  • У 1968 році в данському Біллунді відкрили LEGOLAND — парк атракціонів, в який із першого дня ринули натовпи туристів із дітьми.
  • У 1973 році з’явився логотип, відомий сьогодні всім, і з цього ж часу Кельд Крістіансен — онук засновника компанії — узяв курс на поширення виробництва. Перша країна, де з’явилась фабрика, — Швейцарія. Серед змін — фігурки з рухомими кінцівками.
  • У 1979 році був випущений набір LEGOLAND Space — піонер серед тематичних наборів.
  • У 1984 з’явився перший замок — згодом лицарська тема стане однією з найпопулярніших. Цього ж року в компанії створили експериментальні набори, за допомогою яких планували навчати школярів.
  • У 1986 році всесвітньо відома компанія LEGO була оголошена постачальником іграшок для королівського двору Данії. Це почесне звання стало найкращою рекламою — продажі почали рости.

LEGO Star Wars — одна із серій конструкторів, що найкраще продаються

На початку 90-х років компанія зіткнулась зі сотнями недобросовісних виробників, що нахабно копіювали іграшки, до того ж ціни на них були значно нижче. Найчастіше набори-підробки вироблялись і продавались у країнах пострадянського простору, в Азії та Африці, Латинській Америці. Водночас, як не дивно, продажі оригінальних наборів не зійшли нанівець.

Складні часи призвели до того, що у 2003 році збитки компанії перевалили за 300 мільйонів доларів. Довелось підлаштовуватись під нові умови, шукати нові шляхи розвитку. Одним із них стало переведення виробничих потужностей у країни з дешевою робочою силою, а другим і ледь не найважливішим — новий СЕО — Йорген Віг Кнудсторп. Саме цій людині компанія зобов’язана тим, що спокійно пережила кризу початку двотисячних, падіння популярності конструкторів через загальну комп’ютеризацію.

Сьогодні LEGO знову на піку популярності. Компанія не зупиняється на досягнутому, залишаючись усе так само сімейною. Історія успіху не закінчена, а найкраще в конструкторів LEGO попереду.

Крім Данії, «Леголенд» є в різних країнах:

  • Гюнцбург, Німеччина
  • Віндзор, Англія
  • Дубай, ОАЕ
  • Нусажайя, Малайзія
  • Поблизу Орландо, Флорида, США
  • Поблизу Сан-Дієго, Каліфорнія, США
  • Нью-Йорк, США
  • Нагоя, Японія

Зателефонуйте нам, якщо хочете відвідати будь-який з них, — ми все організуємо.